torsdag 10 maj 2012

Hatet

Vi vet att de hatar oss. Vi vet att de skriver dikter om att smitta våra barn med sjukdomar. Vi vet att de lär sina barn att slå på bilder av våra politiker med påkar.

Vi vet att de skrattar och jublar när de gör det.

Det har alltid varit så. Vi som skriver lite för bra på proven och inte skrattar åt bögskämt har det alltid varit ok att hata. Vi som inte följer allsvenskan eller elitserien och som inte tycker det är ok att kommentera de kvinnliga kollegornas jeans när de just lämnat rummet.

Vi vet att de vill höja skatterna. Inte bara för att genomföra sina projekt för andras löner, utan därför att de vill minska vår frihet. De vill ha ”ekonomisk demokrati”.

Motdraget? Vi arbetar ännu hårdare, röstar, pluggar, och ber. Och om allt annat misslyckas ser vi till att ha passen redo.

3 kommentarer:

RedViper sa...

Jag hoppas innerligt att du parodiserar den arroganta och ignorant fördomsfulla överheten. Eller har du seriöst aldrig varit utanför tullarna och träffat det 'vanliga folk' som du föraktar så?

Mathias sa...

Hej RedViper,

Jag försöker att inte förakta. Men bögskämt och sexism gillar jag sällan, oavsett från vilken sida av tullarna de kommer. Jag tror inte att "vanligt folk" gör det heller.

Hälsningar,
//Mathias

RedViper sa...

Hej! Jag gillar inte heller bögskämt och sexism. (Jag tittar för övrigt inte heller på sport, läser desto fler böcker men gillar likväl höjda skatter och ekonomisk demokrati)

Men jag tycker att du målade ut en fördomsfull stereotyp av arbetarklassen som mindre vetande, inte lika hårt arbetande, sexistiska och homofobiska, mer intresserade av hockey än kunskap och drivna av ressentiment. Det är absolut ingen bild som jag finner representativ för alla de vanliga knegare som jag känner och umgåtts med.

Jag ser inte att medelklassen kan rättfärdiga sin högre ställning gentemot arbetarklassen. Och borgarklassen kan det definitivt inte. Klass har ingenting med rättvisa att göra, det handlar om makt.