torsdag 19 juli 2012

Vuxna människor

Hanne Kjöller argumenterar under rubriken ”Hustruimport” på dagens ledarsida i DN för den kvinna (!) som gift sig med en svensk man ska få permanent uppehållstillstånd i Sverige även om äktenskapet bara varar ett par veckor eftersom den nuvarande tiden på två till tre år ”mer eller mindre tvingar kvinnor att leva kvar med en man som slår dem.”

I Sverige är all misshandel, även den inom äktenskapet, olaglig och den som vill skilja sig har rätt till det. Sådan är lagen och de gäller för alla i landet. Kjöller har helt rätt när hon säger att den som kommer till Sverige ska ges en chans att orientera sig i vilka lagar och regler som gäller. Av detta följer att ingen i Sverige är tvingad att leva kvar med någon som t.ex. slår dem. Sverige är bra på det sättet.

Anta att jag gifte mig med en Japanska och flyttade till Japan, men vi efter ett år bestämde oss för att det inte fungerade. Min koppling till Japan via äktenskapet har nu upphört, vill jag vara kvar i landet som frånskild får jag göra det på egna meriter. Jag har inte helt plötsligt blivit flykting och fått ett skyddsbehov, utan fortsätter antingen att leva i Japan på egna meriter eller flyttar hem till det land där jag är medborgare.

Varför det skulle fungera annorlunda för den som skiljer sig från en svensk förstår jag inte. Tycker Kjöller att människor utanför Sverige inte är mogna nog att själva få välja med vem de vill gifta sig med (och skilja sig från)? Menar Kjöller att alla människor i världen egentligen vill och bör få bo i Sverige?

1 kommentar:

OldWolf sa...

Hejsan!
Hanne Kjöller bygger delvis sin kommentar på landshövding Eva Erikssons utredning, som inte är värd papperet den skrivits på och borde inte vara underlag för ett enda beslut.
Däremot är förslaget om samhällsorientering vettigt.
http://oldwolf-vindenviskarmittnamn.blogspot.se/2012/06/som-man-ropar-i-skogen-far-man-svar.html