lördag 8 augusti 2009

Det är inte gratis...

DN skriver på ledarplats om de förändringar som tidningsbranschen just nu genomgår. Ingen nämner elefanten i rummet.

Media kan inte granska media eftersom media är media. Därför kommer det också att vara jättesvårt för en ledarredaktion på en utmärkt tidning som DN att analysera sin egen situation utifrån. Det blir lite som när bilarbetarna i Trollhättan pratar om hur bra allt går, det är bara resultaten som saknas, men ändra något radikalt behövs nog inte.

Låt mig klargöra två saker:
  1. Det är inte gratis när jag tittar på SVT. Det är betalat via licenspengar.
  2. Det är inte gratis att titta på dn.se. Jag måste stå ut med reklam.

DNs webb har vad många andra bara kan drömma om. En sajt som jag (och hundratusentals andra) dagligen och med intresse går in på. Om de inte klarar av att göra pengar av vårt intresse så är det antagligen affärsmodellen det är fel på. (Personligen prenumererar jag också, men det spelar ingen roll.)

Itunes (store?) som i texten nämns som ett föredöme är 2005 år lösning. 2009 föredrar jag som konsument Spotify. Spotinews skulle ge mig (nästan) hela världens nyheter för 99 kr i månaden, eller kostnadsfritt om jag står ut med reklambanners.

Precis som idag alltså.

2 kommentarer:

Sargoth sa...

Märkligt. Jag måste inte stå ut med reklam när jag läser in mig på dn.se. Och jag har inte ens köpt DN som lösnummer en enda gång.

Nätet är en märklig plats. Det tycks se olika ut för olika användare. ;)

Anonym sa...

Det borde vara bra reklam för en tidning, och relativt sett billigt sätt att få nya läsare, att ha bra hemsida med aktuella nyheter och debatter.

Så bra reklam att de företag som köper reklam borde vara beredda att tillsammans betala för vad det kostar när de får synas och läsas av så många potentiella köpare som DN.se får besök av varje dag.