onsdag 21 oktober 2009

Onödiga unga män

Jag vet inte om unga kvinnor har ett givet stöd från samhället som Johan Wennström hävdar i dagens svenskan, men om jag inte minns fel begår unga män fler självmord än unga kvinnor. Min känsla är att samhället inriktar sig på att stötta unga kvinnor och på att ”hantera” unga män.

Kanske är skillnaderna mellan könen under de sena tonåren så stora att jämförelser är meningslösa. Jag minns att jag i den åldern tyckte regler som ”han 23, hon 18” på krogarna var fasansfullt orättvisa. Kanske kände vi oss utestängda från samhället. Hade vi blivit insläppta hade vi ändå inte haft råd med något, och ingen hade bjudit oss på drinkar – så regeln i sig var nog inte problemet.

Hur ska en 19-årig kille hitta mening och status utan att upplevas som arg eller farlig? Krogen och universiteten föredrar kvinnor. Om du inte redan nått eliten är du för gammal för sport. Arbete förändrar egentligen vare sig din inkomst eller livssituation – dessutom är det svårt att hitta något.

Vill vi att de unga männen bara ska sluta tvätta håret och börja spela dataspel dygnet runt? Det skulle ju åtminstone göra dem mindre farliga.

2 kommentarer:

Olle sa...

I andra delar av landet skulle de ägna sig åt att fiska och åka skoter medans kvinnorna flyttar till studier och jobb.

Tror förresten Kapuscinski skrev om mängden håglösa unga män i fattiga länder som alltid finns som en potentiell kraft i politiska oroligheter.

Mathias sa...

Det finns mycket spännande på det temat. Kolla t.ex. in The Demographics of Political Violence: Youth Bulges, Insecurity and Conflict.