söndag 27 juni 2010

Mitt Sverige?

Dilsa Demirbag-Sten skriver idag på DN debatt:

När jag, mina tre småsyskon och mor kom till Sverige 1976, var det ett land som var vida känt för välstånd, jämlikhet, välfungerande demokratiska institutioner och human invandringspolitik. Far, som hade flytt till Sverige ett år tidigare, tvekade aldrig i valet av exilland.

Det gör mig stolt. Jag vill att Sverige fortfarande ska vara det landet och jag vill hälsa Demirbag-Sten och alla andra som kommit efter henne välkomna till landet jag växte upp i.

Samtidigt hör jag i bakhuvudet programledarna från Halal-TV skrika att de är minst lika svenska som jag och ifrågasätta med vilken rätt jag kan hälsa någon välkommen. Sverige är mångkulturellt numera, och vilken rätt har jag att pådyvla någon mina västerländska värderingar?

Inga kommentarer: