söndag 31 augusti 2008

Från möjliggörande till styrning

Med det nuvarande avdraget för hushållsnära tjänster ingriper staten selektivt mot effekterna från sin egen beskattning. När någon köper en tjänst för att själv kunna utföra sitt arbete så slipper denne i praktiken en del av skatten på den lön som egentligen bara skickas vidare till barnflicka eller trädgårdsmästare.

Jag vet inte om någon inom fackföreningsrörelsen nu noterat att medborgarna inte verkar hata alliansen för att de öppnat den här möjligheten. Upprördheten över pigavdraget lämnade tydligen till mångas förvåning knappt rörelsens kursgårdar. En helomvändning är tydligen i antågande, nu vill man gå från möjliggörande till styrning och från chansen att styra över sina egna pengar till att få bidrag.

Dessutom kan jag inte låta bli att undra om det inte kommer att bli vissa problem för pigorna. Trots kollektivavtal antar jag att de, till skillnad från jobb i hemtjänsten, i första hand kommer att behövas i samband med dagis öppnar eller stänger vilket skulle minska smidigheten. (Här får jag en vision av någon sorts central barnflickeförmedling befolkad av beskäftiga centralbyråkrater, men vi utforskar inte det vidare. Inte idag.) Eftersom den föreslagna prisregleringsnivån ligger på sovjetisk nivå kommer utbud och efterfrågan antagligen inte att balansera.

Sammantaget tycker jag det är bra att TCO ser de svårigheter som existerar, men att de borde sluta vara så konstiga.

Inga kommentarer: