tisdag 21 juli 2009

DN på en marknad i förändring

På ledarplats i dagens DN skriver Johannes Åman om "Gratiskulturen" och vad han tror är en kommande tidningsdöd. Först kan jag inte låta bli att notera att han redan i inledningen, i en text som är tänkt att handla om hur man i framtiden ska kunna ta betalt för journalistik "av hög kvalitet", använder sig av faktabehandling som knappast skulle godtas på Wikipedia ("de flesta journalister" mot "de mest ideologiska nätentusiasterna".)

Det som verkligen överraskar och fångar min uppmärksamhet kommer längre ner där Åman skriver:

"Skulle nyhetsbranschen agera samordnat eller i alla fall ungefär samtidigt kan dynamiken bli en annan. Alternativen för den nyhetsintresserade surfaren blir då så mycket sämre att betalningsviljan ökar."

Det är tydligt att tron på marknaden och dess destruktiva skapande ibland får ge vika för mer närliggande intressen, även på DNs ledarredaktion. Med sina politiska kontakter kan man säkert sätta konkurrenslagen ur spel för något som samhällsviktigt som en mediestruktur från 1800-talets andra hälft.

Inga kommentarer: