måndag 19 december 2011

Kyrkan vilar på kristen tro

ledarplats i dagens DN argumenterar Maja Hagerman för att icke-kristna församlingar ska få tillgång till Svenska kyrkans gudstjänstrum – även om församlingen inte vill det. Argumentet verkar vara att det idag finns många människor i landet som inte är medlemmar i Svenska kyrkan.

En god vän till mig är hindu. En underbar dam strax över 50 som via de katolska skolor hon gick i under sin uppväxt i Indien är väl förtrogen med vår kristna idetradition. Hon är en sådan människa som alltid sprider glädje omkring sig, så jag blev uppriktigt förvånad när hon i en kommentar till min bild av fattigdomen i hennes gamla hemland vänligt förklarade att:

”De fattiga är annorlunda. När deras barn dör blir de inte ens ledsna.

Det handlar inte om vi och dom. Inte om exkludering. Inte om Svenskhet och inte om islamisering. Det handlar om tro.

Du är välkommen till kyrkan, men den är kristen och där kommer både du och jag att fortsätta få höra jobbiga saker. Som att vi bör älska vår nästa.

Den svenska kyrkan utvecklas ständigt och har en stolt ekumenisk tradition. Jag är inte rädd för islamisering. Jag tror att K.G. Hammar motverkar militant islamism i Sverige bättre än Jimmy Åkesson, men att inget skulle bli bättre av att Wahhabister får egna dagar i Uppsala domkyrka.

Inga kommentarer: