De har problem i Sjöbo. Med studieresultaten den här gången. Många av eleverna är inte intresserade av att studera och gör sitt bästa för att trakassera dem som vill arbeta hårt för att skapa sig en framtid.
Debatten verkar fokusera på vems ansvaret är, men jag är inte säker på att det är så viktigt. Skolan borde vara ett erbjudande och det viktigaste borde vara att skydda dem som vill läsa från snuskastare, bråkstakar och klantskallar. Ett rättvist samhälle bör eftersträva att ge samma möjligheter och inte fokusera för mycket på resultatet.
Att rektor Lars Falk är tydlig med att det inte är mer resurser som krävs hedrar honom. Han har ett attitydproblem på sin skola och han vet om det. Men, kanske är det inte bara hans skola, kanske är det här ett problem för Sverige som helhet? (Nej, det finns som bekant i princip inga nyanlända invandrare i Sjöbo att skylla skolans resultat på.)
Sverige plågas som helhet av låg utbildningspremie och stora svårigheter för den som vill arbeta sig till ett gott liv. Att tjäna ordentligt med pengar på annat sätt än lotterivinster är suspekt. Kanske är det här problemet ligger? Sjöbobarnen känner bara av samhällets incitamentsmodell och anpassar sig.
Socialdemokraten Eva Rundkvist jämför undervisning med en Volvofabrik och menar att man inte visat eleverna tillräcklig respekt. Nja, barn är inte bilar och respekt måste man förtjäna säger jag.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar