fredag 14 januari 2011

Kanada är inte rasistiskt (tror jag)

Det första jag noterar när jag läser sverigedemokraternas inbjudan till kohandel på svenska dagbladets brännpunkt är att jag har sett den här typen av reglerad invandring tidigare. Kanada har ett poängsystem där jag genom relevant utbildning, ålder, språkkunskap och familjeförhållanden kan kvalificera mig för immigration. Jag har aldrig upplevt Kanada som rasistiskt.

Ett poängsystem som hanterar nuvarande, tydligen havererade, arbetskraftsinvandning och även tar hänsyn till sökandes relation till Sverige behöver inte vara fel. Det kanske skulle kunna göra det lättare för folk som studerat här att stanna kvar och arbeta efter examen.

SDs officiella riskdagsblogg verkar ”ansvarsfull invandringspolitik” dock ha ersatts med ”begränsad anhöriginvandring”.

Undrar hur ett sverigedemokratiskt poängsystem skulle se ut.

Inga kommentarer: