lördag 21 april 2012

Svenskar, Romer och mångkultur

Till skillnad från vad Sverigedemokraterna menar har vi i god demokratisk ordning beslutat att Sverige ska utvecklas till ett mångkulturellt samhälle. Assimilationspolitiken har övergivits och det finns en bred majoritet för att man inte behöver kunna tala Svenska för att bli Svensk medborgare. Detta har tydligt diskuterats av politiker och media. Det finns ingen konspiration.

När Hanne Kjöller i en ledare i dagens DN skriver ”romsk inkludering” och att myndigheter inte bör vara ”toleranta” mot Romska sedvänjor som tidiga äktenskap lägre prioritering av utbildning, slits jag mellan två ståndpunkter.

Som ”pursvensk” (jag saknar bättre ord) håller jag med Kjöller om att utbildning är viktigt och att 14-åringar är för unga för att gifta sig. Men uttrycker jag då egentligen något annat än mina egna kulturellt formade preferenser baserade på ett etniskt och kulturellt homogent Sverige som inte längre existerar?

Om vi ska ha mångkultur tror jag att vi även måste acceptera kulturella uttryck som vi inte sympatiserar med. Annars reducerar vi kultur till färggranna kläder och nya maträtter.

3 kommentarer:

Isa sa...

Men då bör gruppen, som INTE vill integrera/assimilera sig i det svenska samhället, ju också självklart ta ALLA konsekvenser av detta, även de negativa !
Så är ju oftast inte attityderna idag bland invandrare, som kräver respekt för sin särart, tex religion. Svenska bidrags- och försörjningssystemet ska bara fungera OM man ställer upp på samhällets krav!

Mathias sa...

Hej Isa!

Roligt att du tar dig tid att läsa och kommentera på min blogg.

Jag tror att människorna i ett mångkulturellt samhälle kommer ha mindre gemensamt och även vara mindre intresserade att genom t.ex. skatter bidra till något "allmänt bästa".

Det bör väl inte vara orimligt att jag känner större gemenskap med finlandssvenskar (som jag talar samma språk som) än med Somalier med svenskt medborgarskap (men som inte talar Svenska)? Att medborgarskapet skulle vara starkare än språk och kultur känns på sikt inte hållbart.

Jag har nog inte tänkt färdigt om det här ännu.

Hälsningar,
//Mathias

Isa sa...

En (som jag ser det) mkt insiktsfull analys i ämnet från Mats Dagerlind /2012-04-24/ kan läsas här:

http://avpixlat.info/2012/04/24/zigenare-maste-folja-lagen-om-skolplikt-och-kommunerna-sluta-tillampa-den-rasistiskt/#more-18327