torsdag 13 maj 2010

Vem står på tur härnäst?

På SvD:s ledarblogg skriver Per Gudmundson med en imponerande tydlighet om attacken vid Uppsala universitet och det sammanhang den sker i. Han blandar berättelsen om en demokrati och liberalism på global tillbakagång med den fysiska aggressivitet som den som vill stå på demokratins sida tydligen riskerar att mötas av.

Skitungar och hormonstinna unga män, visst. Men i mobb är de inte roliga att möta. Och deras värderingar uppstår inte i ett vakuum.

Jag tänker direkt på Martin Niemöller och hans dikt om de godas tystnad.

Als die Nazis die Kommunisten holten,
habe ich geschwiegen;
ich war ja kein Kommunist.

Als sie die Sozialdemokraten einsperrten,
habe ich geschwiegen;
ich war ja kein Sozialdemokrat.

Als sie die Gewerkschafter holten,
habe ich nicht protestiert;
ich war ja kein Gewerkschafter.

Als sie die Juden holten,
habe ich geschwiegen;
ich war ja kein Jude.

Als sie mich holten,
gab es keinen mehr, der protestierte.

Inga kommentarer: